Improvement of Existing Transfer Pathways and Development of Transfer Pathways with the BA Program | Amélioration de parcours de transfert existants et développement de parcours de transfert avec le BAC ès Arts

Authors
Sylvie Renault
Janelle Lemieux
Lise Frenette
Joseph Aghaby
Danielle Talbot-Lariviere
Jocelyne Bédard
Reference Number
2017-21
Date
Status
Abstract

Executive Summary

This project has two components. It consists of improving the existing pathways between the Collège Boréal and La Cité, in addition to implementing new transfer pathways to Bachelor of Arts programs at the University of Sudbury, member of the Fédération Laurentienne.

A review of the four existing articulation agreements was conducted in order to evaluate the possibility of increasing the number of credits awarded to students who may successfully  benefit from these transfer pathways:

  • Early Childhood Education Services (Collège Boréal) to Folklore and ethnology (U. of Sudbury);
  • Funeral Director, Class 1, with embalming license, and Funeral Director, Class 2, without embalming license (Collège Boréal) to religious Sciences (U. of Sudbury);
  • Journalism (La Cité) to Journalistic Studies (U. of Sudbury).

Also, the project resulted in the development of seven new pathways:

  • Early Childhood Education Services (La Cité) to Folklore and ethnology (U. of Sudbury);
  • Radio (La Cité) to Journalistic Studies (U. of Sudbury);
  • Television Production (La Cité) to Journalistic Studies (U. of Sudbury);
  • Public Relations (La Cité) to to Journalistic Studies (U. of Sudbury);
  • Social Service Worker (Collège Boréal and La Cité) to Indigenous Studies (U. of Sudbury);
  • Police Services Techniques (Collège Boréal and La Cité) to Indigenous Studies (U. of Sudbury);
  • Studies of Peace and Conflicts (Collège Boréal) to religious Sciences (U. of Sudbury).

Sadly, four pathways proposed in the submission could not be created or revised.

At Collège Boréal, two programs which were identified during the project were suspended, and therefore no articulation was created and remains pending:

  • Review of Stage Techniques and Management (Collège Boréal)  to Journalistic Studies U. of Sudbury);
  • Development of Mineral Prospecting and Exploration Techniques (Collège Boréal) to Indigenous Studies (U. of Sudbury).

Following an analysis of the programs, the two following articulations were not retained, due to a lack of affinity between the programs.

  • Development of Legal Assistant  (La Cité) to Philosophy(U of Sudbury);
  • Development of Paralegal (La Cité) to Philosophy(U of Sudbury).
     

 

Sommaire exécutif

Le projet comporte deux volets. Il consiste à améliorer les parcours existants entre le Collège Boréal et le collège La Cité, en plus d’analyser, d’élaborer et mettre en oeuvre de nouveaux parcours de transfert vers des programmes du Baccalauréat ès Arts de l’Université de Sudbury, membre de la Fédération Laurentienne.

Une révision des quatre ententes d’articulations existantes a été effectuée pour évaluer la possibilité d’augmenter le nombre de crédits accordés aux étudiants qui peuvent profiter de ces parcours de transfert avec succès :

  • Éducation en services à l’enfance (Collège Boréal) vers Folklore et ethnologie (U de Sudbury);
  • Directeur de funérailles Classe 1 avec permis d’embaumeur et Directrice ou Directeur de funérailles Classe 2 sans permis d’embaumeur (Collège Boréal) vers Sciences religieuses (U de Sudbury);
  • Journalisme (La Cité) vers Études journalistiques (U de Sudbury).

Également, le projet a résulté en développement de sept nouveaux parcours :

  • Éducation en services à l’enfance (La Cité) vers Folklore et ethnologie (U de Sudbury);
  • Radio (La Cité) vers Études journalistiques (U de Sudbury);
  • Production télévisuelle (La Cité) vers Études journalistiques (U de Sudbury);
  • Relations publiques (La Cité) vers Études journalistiques (U de Sudbury);
  • Techniques de travail social (Collège Boréal et La Cité) vers Indigenous Studies (U de Sudbury);
  • Techniques de services policiers (Collège Boréal et La Cité) vers Indigenous Studies (U de Sudbury);
  • Études sur la paix et conflits (Collège Boréal) vers Sciences religieuses (U de Sudbury).

Malheureusement, quatre parcours proposés dans la soumission n’ont pas pu être créés ou révisés.
Au Collège Boréal, deux programmes qui ont été identifiés dans le cadre de ce projet ont été suspendus, et donc aucune articulation n’a été créé et demeure en attente :

  • Révision de Techniques et gestion de scène (Collège Boréal) vers Études journalistiques (U de Sudbury);
  • Développement de Techniques en prospection et exploration minière (Collège Boréal) vers Indigenous Studies (U de Sudbury).

Suite à une analyse des programmes, les deux articulations suivantes n’ont pas été retenues, en raison d’un manque d’affinité entre les programmes :

  • Développement d’Adjoint juridique (La Cité) vers Philosophie (U de Sudbury);
  • Développement de Parajuriste (La Cité) vers Philosophie (U de Sudbury).